Поради батькам
Булінг. Як розпізнати та що робити.
·
Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилася
проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного.
·
Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка,
задирака, грубіян, насильник) визначається як утиск, дискримінація, цькування.
Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і
психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.
·
Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття
неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за владу; потреба
підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо аж до
задоволення садистських потреб окремих осіб.
·
Як показує практика, форми шкільного булінгу можуть бути
різними:
·
· систематичні кепкування з будь-якого
приводу (від національності до зовнішнього вигляду дитини);
·
· задирство;
·
· фізичні і психічні приниження;
·
· різного виду знущання;
·
· бойкот та ігнорування;
·
· псування особистих речей та ін.
·
Хулігани (булі) надзвичайно винахідливі. Новітній їхній
"винахід" — кібербулінг, тобто знущання з використанням електронних
засобів комунікації.
·
Дослідники пропонують таку найзагальнішу класифікацію
всіх видів булінгу:
·
· 1-ша група — прояви, пов’язані
переважно з активними формами приниження;
·
· 2-га група — прояви, пов’язані зі
свідомою ізоляцією, обструкцією скривджених.
·
Соціальна структура булінгу, як правило, має три
елементи, а саме:
·
· переслідувач (булі);
·
· жертва;
·
· спостерігач.
·
У сучасній науці існує декілька підходів до вивчення
булінгу. Одні дослідники зосереджують увагу на пошуку й визначенні особистісних
рис, характерних для особи булі та його жертви. Інші намагаються розглядати
булінг як соціально-психологічний процес.
·
Ось як визначає типові риси учнів, схильних ставати булі,
норвезький психолог Д. Ольвеус:
·
· вони відчувають сильну потребу
панувати й підпорядковувати собі інших учнів, переслідуючи власні цілі; вони
імпульсивні й легко шаленіють;
·
· вони часто зухвалі та агресивні в
ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів);
·
· вони не виявляють співчуття до своїх
жертв;
·
· якщо це хлопчики, вони зазвичай
фізично сильніші за інших.
·
Типові жертви булінгу також мають свої характерні риси:
·
· вони полохливі, вразливі, замкнуті й
соромливі;
·
· вони часто тривожні, невпевнені в
собі, нещасній мають низьку самоповагу;
·
· вони схильні до депресії й частіше за
своїх ровесників думають про самогубство;
·
· вони часто не мають жодного близького
друга та успішніше спілкуються з дорослими, ніж із однолітками;
·
· якщо це хлопчики, вони можуть бути
фізичнослабшими за своїх ровесників.
·
Як зрозуміти, що дитина є жертвою боулінгу:
·
· Діти, які страждають від булінгу, можуть
не хотіти йти до школи або ж можуть плакати, вигадувати хворобу у шкільні дні.
·
· Вони не беруть участь у спільній
класній діяльності, соціальних заходах.
·
· Часто у дитини змінюється поведінка:
вона усамітнюється, поводить себе незвичайно.
·
· Дитина починає губити гроші або речі,
приходить додому у порваному одязі чи з поламаними речами. Коли ви
її запитуєте, що трапилося - не можуть реалістичо пояснити.
·
· Може почати говорити про те,
що кине школу, пропускає заходи, в яких приймають участь інші учні.
·
· Відсутність контакту з однолітками: немає
друзів, зідзвонювань, не ведеться переписка у соцмережах, похід до школи і
повернення звідти наодинці, немає у кого запитати домашнє завдання.
·
· Психосоматичні ознаки: часті хвороби,
наприклад, ломота в тілі, болі в животі, вірусні інфекції.
·
· Обмальовані руки або специфічні малюнки на
полях у зошиті.
·
· Бажання іти до школи іншою дорогою, аніж
та, якою йдуть усі інші діти.
·
Наслідки
шкільного насильства
·
Жертви
булінгу переживають важкі емоції – почуття приниження і сором,
·
страх,
розпач і злість. Булінґ вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви,
спричиняючи:
·
• неадекватне
сприймання себе – занижене самооцінювання,
·
комплекс
неповноцінності, беззахисність;
·
• негативне
сприймання однолітків – відсторонення від спілкування,
·
самотність,
прогули у школі;
·
• неадекватне
сприймання реальності – підвищену тривожність,
·
різноманітні
фобії, неврози;
·
• девіантну
поведінку – схильність до правопорушень, суїцидальні
·
наміри,
формування алкогольної, тютюнової чи наркотичної залежності.
·
Як
реагувати на цькування
·
Як
молодші школярі так і старшокласники мають неодмінно звертатися за допомогою до дорослих – учителів
і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна особливо якщо дії кривдників можуть
завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю.
·
Підлітки
часто намагаються самостійно впоратись із деякими ситуаціями.
·
Психологами
було розроблено такі поради для них.
·
Як
впоратися з ситуацією самостійно
·
• Ігноруйте
кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути
·
сварки,
зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про
боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю
емоціям.
·
•
Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи спокій,
·
використайте
гумор. Цим ви
зможете спантеличити кривдника/кривдників,
·
відволікти
його/їх від наміру дошкулити вам.
·
• Стримуйте
гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається
·
кривдник.
Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
·
• Не
вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб
·
застосувати
силу. Чим агресивніше ви реагуєте, тим більше шансів опинитися у загрозливій
для вашої безпеки і здоров'я ситуації.
·
• Не
соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким
·
ви
довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити
насилля.
·
Що
можуть зробити батьки
·
Багато
учнів соромляться розповідати дорослим, щ о вони є жертвами
·
булінгу.
Якщо дитина все-таки підтвердила в розмові, що вона стала жертвою булінгу, то
скажіть їй:
·
• Я
тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її
·
боці).
·
• Мені
шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти,
·
що Ви
переживаєте за неї і співчуваєте їй).
·
• Це
не твоя провина (це допоможе дитині зрозуміти, що її не
·
звинувачують
у тому, що сталося).
·
• Таке
може трапитися з кожним (це допоможе дитині зрозуміти, що
·
вона
не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію
в певний момент свого життя).
·
• Добре,
що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що
·
вона
правильно вчинила, звернувшись за допомогою).
·
• Я
люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не
·
загрожувала
небезпека (це
допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє тавідчути захист)
Немає коментарів:
Дописати коментар